Indlæg

At Facebook er en dybt integreret del af utroligt mange mennesker hverdag, er der vist ingen, der vil benægte mere. Mange mennesker tilbringer adskillige timer hver eneste dag på det sociale medie. Her kommunikerer de med venner, bekendte og fremmede, læser nyheder og ikke mindst: Lader sig påvirke af budskaber.

Det betyder, at Facebook er et slaraffenland for virksomheder, der ønsker at markedsføre produkter og services. For politiske partier med budskaber og i det hele taget for enhver virksomhed og organisation, der ønsker at nå deres målgrupper.

I takt med, at mulighederne for at målrette ekstremt præcist mod diverse målgrupper på Facebook er vokset. Er det blevet mere og mere kompliceret at skabe en annoncekampagne med et lukrativt afkast. Heldigvis er der hjælp at hente!

Annoncering på Facebook

I dag er der bureauer og konsulenter, der har specialiseret sig i at arbejde med de avancerede muligheder på Facebook. Og det Facebook-ejede Instagram. Det betyder, at virksomheder og organisationer kan hyre professionel hjælp til at udarbejde kampagner, målrette dem og – ikke mindst – måle på effekten helt ned på ekstremt detaljeret niveau.

En af de mest kendte danske eksperter er uden tvivl Anne Billing. Der benyttes af mange store og små virksomheder til at opnå maksimalt afkast på deres tilstedeværelse på Facebook.
Udover at fungere som udførende konsulent i Facebook annoncering, tilbyder hun også en bred vifte af små og større kurser, der opkvalificerer marketingmedarbejdere til helt eller delvist at varetage Social Media Marketing.

ROI er nøgleordet

Return On Investment er kernen i stort set alle markedsføringstiltag og bestemt også, når det gælder annoncering og kampagner på Facebook.

For mange er det vanskeligt at få opsat korrekt måling. Derfor ender det ofte med, at man ”har en fornemmelse” af, om en kampagne har givet det, den skulle eller ej.

Den slags fornemmelser kan koste dyrt og alene gevinsten ved at kunne måle alt med præcision. Kan mere end dække det, en ekspert i FB koster.
Mange tidligere undersøgelser har dokumenteret, at størstedelen af fejlslagne Facebook-kampagner skyldes, at de enten ikke har været korrekt opsat eller ikke har været målt på korrekt. Den slags ”overraskelser” kan undgås ved at benytte professionel hjælp – enten til at udføre eller til at uddanne internt. Og behovet er der, for Anne Billing har travlt i lighed med andre anerendte Facebook eksperter.