Annonce:

Februar betyder at der atter er åbent på alle skolerne rundt omkring i København. Det betyder for rigtig mange af os, at vi er tilbage på jernhesten. Vi har ikke nødvendigvis været hoppet helt af, for vi har også skulle på fastelavnsbolle tour rundt i Københavns gader, på tur til Utterslev mose, i Frederiksberg have eller på arbejde i indre by. Men de åbne skoler og et nyligt startet forårssemester betyder altså, at der er fart på cykeltrafikken igen og at vi skal passe på os selv når vi kører rundt derude.

Er København virkeligt så god en cykelby som de kloge siger?

Selvom København flere gange er blevet kåret til en af verdens bedste cykelbyer, ja så kan man stadig stille spørgsmålstegn ved infrastrukturen når det kommer til sikkerheden og brugbarheden for os cyklister.

Mange af os kender det med at tage en omvej for at slippe for dårlige cykelstier, brosten, huller i vejen eller de steder, populære ruter, hvor mange cykler eller der hvor der af en eller anden grund ikke er en cykelsti.

Noget af det mest frustrerende man kan komme ud for er, at komme ud til sin cykel efter en lang dag på skolebænken og se et punkteret dæk. For hvad kan man så gøre? Se frem til en lang gåtur til Amager eller en trækketur til den nærmeste cykelsmed? Én ting vi kan prise os lykkelige ved, med de mange cyklister, er muligheden for hjælp når uheldet er ude. Du behøver ikke at trække hele vejen hjem, for mobil cykelsmed København er blevet en ting, så nu kan du få hjælp ligegyldigt hvor du er.

Tiltag til forbedring af cykel infrastrukturen

Som sagt er København flere gange kåret til en af de bedste cykelbyer, men vi er faktisk i problemer når vi kigger på, hvilke projekter der får flest penge og hvilke projekter der oftest bliver udskudt. Cykeltrafikken udgør hele 70% af den daglige trafik rundt omkring i København, så hvorfor er det ikke her der bliver sat mere ind for, at gøre det nemt og sikkert for os at komme i skole, på arbejde og generelt bare at bevæge os rundt i byen?

Det kan være ret svært at overskue, hvad man lige synes der skal gøres og hvor der skal sættes ind for at forbedre infrastrukturen og sikkerheden for os cyklister, heldigvis er der nogle kloge hoveder der kan tænke kreativt for os.

Mange af os er begyndt at køre med Hövding cykelhjelme, og det er der faktisk kommet et ret interessant og muligvis brugbart studie ud af, der kan hjælpe os på sigt.

Ved hjælp fra GPS’en i Hövdinge hjelme, er forskere begyndt at tracke, hvilke ruter vi typisk tager når vi kører på arbejde, i skole eller ind til indre by. Formålet med studiet er helt præcist, at finde ud af hvorfor vi cykler den vej vi gør og hvad en ændring i infrastrukturen de steder, hvor der er tung cykeltrafik kan gøre for at få flere til at cykle og samtidigt gøre det mere sikkert, flot og overskueligt, for de af os der gør det i forvejen.

Måske bliver det næste en app man tænder når man sætter sig på cyklen og så kan vi alle nemt hjælpe med, at samle data til den grønne omstilling og udvikling af cykel infrastrukturen i København?