Indlæg

Stress og mistrivsel er ”oppe i tiden”, og det er både godt og skidt. Godt fordi det kaster lys over en række problemstillinger på især arbejdspladser, der tidligere er blevet ignorerede. Skidt fordi det – i lighed med andre ”oppe i tiden” fænomener også kan skabe en offerkultur, der reelt accelerer problemerne.

Det er godt for de behandlere og terapeuter, der har deres levebrød af at reparere mennesker, der lider af varierende grader af stress og stressrelaterede sygdomme. Men det er – som i alle tilfælde – også her bedre at forebygge end at helbrede.

Humor kan forebygge

Humor er noget, de fleste mennesker har i varierende grad, men som med de fleste andre egenskaber er det noget. Der skal dyrkes. Og humor i form af det befriende grin, den skæve vinkel på alvorlige ting etc. – ja det kan faktisk medvirke til at forebygge den belastning, der kan føre til stress.

Når der er kritisk travlt, er de involverede på arbejdspladsen ofte noget mere opfarende og følsomme, og det er præcist der, hvor travlheden så ”krydres” med et forringet psykisk arbejdsmiljø. Det kan en humoristisk tilgang afbøde i næsten alle tilfælde. Men hvordan får man så humoren indført på arbejdspladsen?

Humor kan læres

Engang var latterkurser det helt store, og de gav skam også luft i øjeblikket – men reelt lærte ingen at finde noget at grine af, når bølgerne går højt.

Det kan man til gengæld lære af for eksempel den kendte humorekspert Rune Green, der er kendt for sine ubeskriveligt inspirerende og underholdende foredrag om arbejdsglæde.
Disse foredrag er – udover den underholdningsmæssige værdi – særdeles informative. Modsat mange andre typer af foredrag handler de ikke blot om alt det positive ved at skabe trivsel. På arbejdspladsen (læs om det emne her) – man får også reelle og brugbare værktøjer og metoder med hjem, der kan sættes i værk allerede næste dag.

Et eksempel på anvendt humor på arbejdspladsen

Den danske virksomhed Vestas – der er undervist i netop humor af Rune Green – har følgende sjove historie: Johannes Povlsen (chef hos Vestas) var på et tidspunkt træt af, at flere af medarbejderne benyttede de 4-5 gæsteparkeringspladser, som var placeret lige ved siden af virksomhedens hovedindgang. Ved et medarbejdermøde, hvor alle var tilstede, sagde han med et glimt i øjet:

”Gæsteparkeringen er tiltænkt gæster og de af jer, som ikke kan respektere det, kan jeg da lynhurtigt gøre til gæster.”

Det lo medarbejderne på Vestas af, og de forstod godt, at det var et ønske, han udtrykte og at han forstørrede budskabet med lidt humor.

Men havde medarbejderne på Vestas ikke trivedes. Havde de ikke kendt chefen så godt, som de gjorde. Så kunne de måske godt have følt bemærkningen som en trussel eller som en ubehagelig måde at kommunikere på.

Og havde meldingen været kommunikeret ud med vanlig ”dansk corporate stil”, havde det næppe haft nogen effekt. Men med hjælp af humor blev det ikke blot hørt og husket – det blev efterlevet med et smil på læben.

Eksemplerne på, at humor og trivsel hænger uløseligt sammen, er mange. Og det er faktisk meget nemmere at ændre en kultur. I en virksomhed eller i en afdeling med humor, end man skulle tro. Start med et af Rune Greens foredrag eller book ham til lokal undervisning – og spar stresskonsulenten i stedet.