Indlæg

Lingeri er et ord, der kan sætte adskillige associationer i gang afhængigt af temperament. Vi holder os til den pæne side i denne artikel, hvor vi ser nærmere på både markedet, køberne og de muligheder. Der findes i 2019 for at have adgang til et helt eksorbitant udvalg fra sofaen – eller hvor man nu foretrækker at handle online fra.

Dengang og nu

Vi skal såmænd ikke så mange år tilbage i tiden, før lingeri var forbeholdt det, der blev kaldt overklassen. Det var dyrt, og det var svært tilgængeligt medmindre man boede i en storby. Den lokale manufakturhandler i provinsens udbud var ikke just, hvad kvinder forbinder med lingeri.

I efterdønningerne af hippietiden var det også en ganske udbredt opfattelse, at lingeri var en objektivisering af kvinden, og at man var mere ”frigjort” i et par underpermissioner af fornuftigt bomuld – og gerne købt i pakker af 3 eller 5 i et supermarked. Så kunne man være frigjort eller sådan noget.

I dag er det heldigvis tilladt for begge køn at være sig selv bevidst. For kvinder betyder det, at de heluldne er udskiftet med trusser i det design, man nu foretrækker – og i tekstiler, der er yderst behagelige for kroppen og for øjet.

Som det siges: ”Der er to slags kvinder: Dem, der føler sig mere sexede og kvindelige i lingeri, og dem der ikke vil indrømme det”.

Internationale mærker og krig på prisen

I dag er de fleste bekendte med store navne i lingeri som for eksempel PrimaDonna, Marie Jo, Coquette og mange flere.

Disse mærker har været i specialbutikkerne i årevis – og altså primært i København, Aarhus, Odense og Aalborg. Men de senere år er de kommet ud i alle danske hjem via internettet. De smarte mærker er at finde overalt i landets klædeskabe.

Danmarks ukronede konge i lingeri

En af de helt store pionerer i salg af lingeri på nettet er den danske internetbutik House of Lingerie. Der har til huse i Hvidovre.

Herfra sendes der hver eneste dag hundreder af pakker afsted til ikke blot Danmark men også Sverige, Tyskland og Storbritannien. Med alt fra trusser over BH-sæt til kimonoer etc.

Udvalget er helt enormt, og det dækker ikke blot størrelser i modelområdet men også størrelser til mere omfangsrige kvinder i alle aldre. For eksempel BH op i G-skål – det er ganske omfangsrigt for nu at sige det mildt.

Udvalget spænder lige fra ganske billige mærker til de helt exceptionelle luksusmærker som for eksempel det spanske Andres Sarda, hvor en trusse nemt kan koste op til 7-800 kroner og en BH op mod 1.500-1.800 kroner.

Det interessante er, at der faktisk sælges ganske meget Andres Sarda fra House of Lingerie. Et bevis på, at kvinder i dag er bevidste om sammenhængen mellem pris og kvalitet.

Internetsalg af lingeri betyder også, at mænds ”redningsplanke”, når der skal købes gaver til den udkårne, er nemt tilgængelig, uanset hvor man bor. Og er du mand, ved du, at gaveindkøb altid sker i sidste øjeblik. Det ved man også hos House of Lingerie, hvorfor stort set alle ordrer afsendes samme dag.

En ekstra bonus for mænd og generte piger: Det er helt privat og uden nysgerrige blikke at købe lingeri online.