Indlæg

Undgå rod i regnskabet med smarte værktøjer

Overvejer du lige nu, om du skal springe ud som iværksætter og gøre din geniale forretningsidé til virkelighed? Der er ikke andet end at prøve ad om idéen holder ude i den virkelige verden, ellers vil du aldrig få svaret! København er også en by med åbne arme, når det kommer til byens nye iværksættere, da københavnerne generelt er nysgerrige og åbne for nye koncepter og lækre twists på klassikere.

Det, der gør, at mange startup-idéer desværre havner i skrivebordsskuffen, er nok derimod at regnskaber og budgetter kan virke skræmmende og alt for omfattende. Det er bestemt en stor ansvarspost i en virksomhed, men en del af det at få sin egen virksomhed til at køre rundt hviler nu engang på dét at være villig til at lære nyt og tilegne sig viden indenfor andre felter.

Et solidt online regnskabsprogram

Heldigvis findes der et væld af forskellige online regnskabsprogrammer, som kan være et uendeligt brugbart værktøj i det daglige regnskab såvel som ved udbetaling af løn hver måned eller til budgettering. På Regnskabspiloten.dk finder du en oversigt over de forskellige udbydere, som alle er på dansk, så du ikke skal have en hel økonomiordbog frem hver eneste gang, du vil lave en faktura!

Mange anvender Excel til at lave regnskaber, da Officepakken jo er meget udbredt, men der er en hel del hager ved at lave professionelt regnskab med dette program. Læs mere her om hvorfor man ikke bør anvende Excel som regnskabsprogram i en professionel virksomhed, så du slipper for at spilde din tid med at lave bogføring, som myndighederne sandsynligvis ikke vil godkende i sidste ende!

Har alle typer af virksomheder pligt til at føre regnskab?

Grundlæggende skal alle virksomheder, som har indtægter og udgifter, lave et regnskab, hvor resultatet, dvs. underskud og overskud, fremgår. Herunder skal virksomhedens balance også fremgå, hvilket betegner at man skal have overblik over, hvilke værdier virksomheden råder over samt hvilke beløb, der skyldes væk til bank og så videre.

Du skal opbevare regnskabet i mindst 5 år og det er lovpligtigt at sikre det mod brand, tyveri eller andre former for ødelæggelse. Derfor er det ganske fornuftigt at lave regnskabet online gennem online bogføring, hvor det er sikret mod både hackerangreb, at blive slettet og hvor du kan downloade de forskellige dokumenter og regnskaber til enhver tid.

Mens du til enhver tid skal kunne fremvise et korrekt regnskab, som tidligere beskrevet, er det ikke nødvendigvis alle startups eller mindre virksomheder, der skal udfærdige et årsregnskab. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed eller er freelancer, så behøver du kun have styr på de månedlige skattemæssige bogføringer.

Stifter du derimod selskab (aktieselskab, anpartsselskab osv) og/eller har ansatte, så må du smøge ærmerne op og sætte dig grundigt ind i, hvordan du laver et korrekt årsregnskab og hvilke dokumenter og poster, du skal have inden for rækkevidde til denne lidt mere krævende bogføringsopgave.

Igen – du står langt bedre, hvis du benytter online programmer til bogføring, som automatisk sørger for at du får de rette poster med og at lovkravene til de forskellige regnskaber overholdes.