Dette indhold er sponsoreret

København er på mange måder en skøn by at arbejde i. Der er mange muligheder for at finde et spændende job, og går du med drømmen om at starte sin egen virksomhed, er der rig adgang til kvalificeret arbejdskraft og kunder at sælge dine produkter eller ydelser til.

Men alt er selvfølgelig ikke rosenrødt. For ledere såvel som medarbejdere kan der nemlig desværre også være mange stressfaktorer forbundet med at arbejde i hovedstaden, hvor konkurrencen ofte er hård, mens tempoet er højt. Her kommer fem bud på, hvordan du kan forbedre din virksomheds arbejdsmiljø.

Find en erhvervspsykolog i København til trivselsudvikling

Selvom det på nogle arbejdspladser prioriteres lavere end det mere håndgribelige fysiske arbejdsmiljø, er et godt psykisk arbejdsmiljø ikke noget at kimse ad. Det gør dit firma til en mere attraktiv arbejdsplads, giver færre sygemeldinger og øger arbejdsglæden hos dine medarbejderne. Et velfungerende psykisk arbejdsmiljø opstår dog ikke af sig selv, og du kan heldigvis få hjælp udefra til det.

Find en dygtig erhvervspsykolog i København, som har erfaring inden for forebyggelse af stress på arbejdspladsen, og som kan rådgive dig om, hvordan du kan definere din virksomheds trivselspolitik. På den måde får du de rette værktøjer til at foretage ændringer og optimere måden, tingene gøres på, så der kommer mere trivsel på arbejdspladsen.

Læg fundamentet til et godt arbejdsmiljø med en trivselspolitik

Få firmaer har nedfældet en decideret trivselspolitik og færre ved, hvordan man implementerer en sådan politik i praksis, så den ikke bare ser fin ud på skrift. En erhvervspsykolog kan rådgive dig om trivselsudviklingen i din virksomhed, sparre med dig om, hvordan trivselsniveauet kan afdækkes, og støtte dig i, hvordan konkrete tiltag bør udføres.

Med en gennemtænkt trivselspolitik, der afspejler din virksomheds værdier, og som er baseret på professionel sparring, har du et rigtig godt udgangspunkt for at skabe en god arbejdsplads, hvor dine medarbejdere trives.

Send ledere og HR-medarbejdere på stresskurser

Du kan også overveje om du, andre ledere eller nogle af dine HR-medarbejdere kunne få noget værdifuldt ud af at deltage i en stresscoachuddannelse – for eksempel hos en erhvervspsykolog.

Her kan I få redskaber til blandt andet at kunne tale med medarbejdere om deres stressniveau, at kunne lave handlingsplaner for stresshåndtering og at kunne hjælpe en medarbejder ordentligt i gang igen efter en stresssygemelding.

Når dine HR-medarbejdere eller du som leder bliver klædt på til at håndtere denne slags problemstillinger via kurser og efteruddannelser, kan en række problemer enten tages i opløbet eller løses internt på arbejdspladsen.

Opkvalificér dine medarbejdere i håndtering af mistrivsel

Det er altid dejligt at kunne tage hånd om problemstillinger som stress eller mistrivsel internt, fremfor at skulle kontakte eksterne sparringspartnere gentagende gange.

Derfor kan det give mening at overveje en langt mere forebyggende tilgang, hvor man med en erhvervspsykologs hjælp opkvalificerer alle sine medarbejdere. Ved at give dem værktøjerne til at opdage, reagere på og håndtere stress og generel mistrivsel, kan man begynde internt at løse problemer, allerede inden de opstår, og dermed sikre et godt psykisk arbejdsmiljø.

Fokusér på den medarbejder, der har det svært

Hvis du har en værdifuld medarbejder, der kæmper med stress, depression eller angst, og hvis arbejdsindsats påvirkes meget, kan det også være aktuelt at række ud til en erhvervspsykolog.

Psykologen kan snakke med den pågældende medarbejder under fire øjne og finde ud af, hvad der vil kunne gøres for den enkelte. Det, du som leder kan gøre for at hjælpe den enkelte medarbejder, der har det svært, vil dog oftest aflede vigtige erfaringer, som du kan bruge fremadrettet. På den måde bliver investeringen i den enkelte medarbejder en investering i arbejdsmiljøet og arbejdspladsen som helhed – dermed kan du skabe Københavns bedste arbejdsplads.