Indlæg

Reklamer har siden tidernes morgen været en vigtig disciplin at satse på, hvis man ville være konkurrencedygtig. Man har altid sat vægt på reklamer, og denne disciplin har især været benyttet kreativt til brandawareness og salg. Reklamebranchen har dog også været præget af de forskellige tidsperioder som har sat sit præg på branchen.

Reklamebranchen fik sin opstart i hovedstaden.

Her kom de allerførste reklamer til syne i 1640. Man kunne flere steder i hovedstaden se lokale håndværksmestre sætte skilte op for at bringe opmærksomhed til deres virksomhed og få kunder ind i butikken.

Nogle år senere begyndte man at trykke reklamer i aviser, men her henvendte man sig primært til det mere velhavende borgerskab og lærde embedsstand.

Trykkeriet blev yderst populært på daværende tidspunkt sammenlignet med i dag hvor print er en kunst forbeholdt mindretallet. Dog skal det bemærkes at tryk bliver stadig brugt til reklame og marketing-formål i andre formater såsom papirflag og tøj.

I 1800-tallet fik reklamebranchen sig et boost. Denne tidsperiode er bedre kendt som industrialiseringen og i denne periode begyndte flere og flere at være i stand til at læse, hvilket betød, at der blev solgt flere trykte medier og at man nu skulle påtænke reklamerne på ny så man inkluderede mellemklassen.

Det første reklamebureau så dagens lys i 1858 i København. Bureauet hed August J. Wolff & Co. og tog sig af rubrikannoncer I de store københavnske aviser.

I årene 1850-1900 var kioskerne og avissælgerne i en vækstfase, da der kom betydelig flere nye ugeblade og magasiner til syne på de københavnske gader. Udover det prægede reklamer bybilledet.

I 1900 – tallet fik København sin første smag på hvordan amerikanerne reklamerede på. Deres reklamemodel var karakteristeret ved at være aggressiv, og ved blandt andet at udlevere vareprøver og have udstillinger.

Det amerikanske indtag på det danske marked betød en skærpet konkurrence, men også et spirende forretningsliv.

I 80’erne fik datateknologien sin indtræden på det danske marked. Dette åbnede nye muligheder for hvordan marketing og reklamer skulle se ud.

Udviklingen

Dette var også startskuddet for en ny revolution indenfor marketing. Jo mere avanceret og sofistikeret de digitale værktøjer blev jo mere indså man vigtigheden af digital marketing. Internettets indtag var også altafgørende for digital marketing.

Flere og flere virksomheder som ikke havde et behov for marketing, åbnede øjnene op for potentialet og hoppede med på vognen.

Den første reklame der så dagens lys havde det formål at sælge. I dag er formålet stadig det samme, dog har fokus også rykket sig hen mod brand-awareness mere end nogensinde før. Store giganter som Apple- distributører til mindre virksomheder som Apple-værksteder i København sætter pris på, og forstår værdien i digital marketing selv med et veletableret mærke.

I dag er reklamer og digital marketing uundværlig for mange virksomheder. Både fysiske og online butikker mærker et øget behov for reklamer og digital marketing, og i hovedstæderne som København er det vigtigere end nogensinde før.