Kan man være lokal og 8.000 km væk?
Der er ikke i sig selv noget revolutionerende i at flytte fra Danmark til udlandet som virksomhed. Det er der mange virksomheder, der gør og af vidt forskellige årsager, der dog altid bunder i forretningsmæssige beslutninger og årsager.
Umiddelbart vil de fleste nok mene, at hvis en virksomhed beslutter sig for at flytte fra Danmark og 8.000 kilometer væk til en anden verdensdel, skal der være vægtige forretningsmæssige årsager – og da absolut ikke udelukkende personlige årsager.
Hvis vi så tilføjer yderligere en dimension til ligningen – nemlig at virksomheden er funderet på nære og tillidsfulde forhold gennem mange år med hver enkelt kunde – kan enhver nok regne ud, at en flytning vil have voldsomme konsekvenser i negativ retning, ikke?
Nej – tværtimod. I denne beretning om en dansk virksomhed, der rykkede teltpælene op og flyttede på den anden side af Atlanten, er det gået stik modsat, hvad de fleste troede.
Vi skal et pænt stykke tilbage i tiden for at starte beretningen på behørig vis – nærmere bestemt omkring år 2000.
Altid anderledes fra dag 1
Virksomheden er Concept Interest, der blev etableret tilbage i 1998 og i de efterfølgende 10 år udviklede sig til et reklamebureau, der satte en del spændende aftryk i form af kampagner og koncepter som for eksempel CBB Mobil og Carepoint.
Virksomheden var anderledes på alle fronter i forhold til den etablerede branche. Der blev ikke arbejdet med projektledere og kontaktdirektører – men derimod med en direkte kontakt mellem kunderne og de udførende kreative. Det var en metode, der skabte glæde hos kunderne, og det var en af årsagerne til, at Concept Interest gennem den krise, som reklamebranchen oplevede i perioden fra 2003 til 2008 faktisk formåede at være blandt den absolutte elite i Danmark i indtjening pr. medarbejder.
Det anderledes ophørte slet ikke med det. Netop som bureauet gik allerbedst, besluttede de to ejere – Charlotte og Thomas Rosenstand – at sælge reklamebureauet fra for at få mere tid til at leve. Det skete i slutningen af 2008, men trangen til at ændre og være ”på tværs” døde ikke. Det førte til den lidt mere dramatiske beslutning om at flytte det hele væk fra Himmerland til noget så fjernt og eksotisk som Florida, USA.
100% dedikation til SEO
Samtidig med den beslutning blev forretningsmodellen skåret knivskarpt ind til benet: Der skulle fremover kun arbejdes med det felt, som især Thomas Rosenstand havde arbejdet med siden 1999: SEO – en forkortelse for Search Engine Optimization som er kunsten at få hjemmesider til at blive højt placerede i Google.
Dels var og er det et område i rivende udvikling, og dels var det der, hjertet lå.
Det skæve og anderledes fra reklametiden er blevet fastholdt til i dag, og det kommer til udtryk i de arbejdsmetoder og – ikke mindst – kommunikationsmetoder, der benyttes.
En ret indædt aversion mod at gøre det, der kan være enkelt. Til noget kompliceret og over-akademisk har drevet virksomheden siden starten i slutningen af halvfemserne, og det er stadig filosofien i dag.
Derfor turde man også tage springet og afløse de mange og lange møder overalt i landet med møder via Skype eller telefon.
De lokale er 8.000 kilometer væk
Den geografisk flytning betød tabet af én kunde ud af den samlede portefølje. Den omtalte kunde vurderede, at de ikke kunne leve uden de månedlige og fysiske statusmøder.
Som en lille krølle på halen kan nævnes, at omtalte firma – efter at have prøvet kræfter med en 3-4 dansk placerede SEO-firmaer over nogle år – nu er vendt tilbage som kunde hos Concept Interest.
Den geografiske afstand har naturligt medført, at antallet af kundemøder er faldet. Men endnu vigtigere: Tiden brugt på møder er dramatisk reduceret til glæde for alle involverede.
Hvor der tidligere nemt kunne bruges både 2, 3 og 4 timer månedligt på møder. Med en enkelt kunde, klares dette nu via Skype på måske 30 minutter samlet. Det betyder en følbar besparelse hos både Concept Interest og hos de enkelte kunder.
Med et dansk telefonnummer og en fastholdt jysk accent oplever de fleste, at Concept Interest fortsat hører til i Himmerland, selvom de faktisk er 10 timers flyvning fra Danmark.
Kan alle gøre det?
Vi har spurgt Thomas Rosenstand, om han mener, at alle kan flytte deres virksomhed til et andet land:
”Nej – men langt flere kan, end de fleste tror. Hvis man – som det er tilfældet med os. Driver en virksomhedstype, der handler om online arbejde, rådgivning og konsulentarbejde, kan man gøre det. Overbevisningen om, at fysiske møder er en nødvendighed, holder ikke i praksis. Det har vi bevist, og det har andre lignende virksomheder bevist”, fortæller han og fortsætter:
”Vi har kunder, som vi har haft non-stop siden 2010, som jeg aldrig har mødt personligt. Det har absolut ikke været en udfordring, og jeg får ofte tilbagemeldinger om, at den sparede fysiske mødetid er mærkbar. Vi sætter jo et større scenarie op med mødelokale, kaffe og wienerbrød, når vi lige skal vende noget på Skype. Et 30 minutters møde på Skype er præcist det – men et fysisk møde på 30 minutter. Er jo både kaffe, sludder og sladder og det ender nemt med at tage mindst den dobbelte tid”.
Han slutter med at fortælle, at der er nogle få og store kunder. Der et par gange har fløjet ham over for at sidde med deres interne webafdelinger. I en dag eller to og undervise, køre workshops etc., men at det hører til sjældenhederne.
Vi kan konkludere, at hvis man har eventyrlysten. Og man driver en forretning, der kan køres fra ”hvor som helst”, er der reelt ikke nogen hindringer for at leve drømmene ud.