Bevægelse, bevægelse og atter bevægelse

Annonce:

Vores kroppe er skabt til at bevæge sig og bevæge sig ofte. Desværre er der skabt en arbejdskultur hvor computeren har vundet frem på næsten alle arbejdspladser. Det betyder at mange bliver meget stillesiddende i løbet af arbejdsdagen. Ryggen og nakken er i den siddende stilling udsat for et statisk pres, da det er de samme muskelgrupper, som skal holde kroppen i mange timer. Disse muskler bliver ofte trætte og man falder sammen. Dette giver øget belastning på rygsøjlen og nakkehvirvlerne, som kan give en ubehag i kroppen.

Løsningen er simpel, men svær er praktisere.

Mere bevægelse i hverdagen især på arbejdet vil kunne aflaste de pressede muskelgrupper, da andre muskler kommer i spil. Bevægelse er også med til at øge blodgennemstrømningen, som sikre nærringsstoffer til musklerne og fjerner affaldsstoffer, som kan ophobe sig ved langvarig statisk aktivitet.

Ud med de dårlige vaner – ind med de gode.

Vaner er svære at ændre, men det betyder også, at hvis det lykkes at tillægge sig en god vane er der gode chancer for at det holder ved.

1. Skift stilling

Skift arbejdsstilling ofte. Ideelt skal man skifte arbejdsstilling hver 15-20. min. dog kommer mange til at sidde fast i flere timer. Skift af arbejdsstilling kan være at rejse sig op og arbejde, men det kan også være mindre ændringer som at sætte sig tilbage på stolen eller sætte sig helt frem på kanten af stolen.
Den rigtige arbejdsstilling findes ikke, det vigtige er blot at få skiftet ofte.

2. Ta’ den lange vej

Mange har tillagt evnen til at tage den korteste vej til printeren, en ny kop kaffe, toilettet osv.. Dog snyder man sig selv for nogle gode skridt og noget ekstra bevægelse i arbejdsdagen. Vælg i stedet det fjerneste toilet osv.

3. Team up

Rigtig mange mennesker døjer med problemer fra nakke og ryg, sandsynligvis også dine kollegaer. Begynd at italesætte det og igangsætte nogle små justeringer sammen. Det er langt nemmere at ændre sine vaner, når man er flere sammen som kan støtte hinanden.

Døjer du med gener eller smerter fra kroppen, så læs mere på sundhedsbloggen her.